IMO Blog - Israel & Midden-Oosten

Zionism-Israel Info Center Site Map Definitions Issues (FAQ) Timeline History Documents Web Links Photo Gallery Contact email

Achtergrondartikelen
IsraŽl-Palestina.Info:

* 60 Jaar IsraŽl en de Nakba (1948-2008)
* 60 Jaar na delingsplan, IsraŽl en de VN
* Geschiedenis van het IsraŽlisch-Arabische conflict
* Vredesproces & Recente Geschiedenis
* Tijdlijn geschiedenis IsraŽl en Palestina
* Geschiedenis Joden en antisemitisme
* Geschiedenis Palestijnen en Arabieren
* Hezbollah
* IsraŽl politiek
* Palestijnen politiek
* Zesdaagse Oorlog
* Bezette gebieden & nederzettingen
* Gaza Strook
* Gaza Oorlog
* Gaza blokkade
* Hamas
* Apartheidsmuur of veiligheidshek?
* Jeruzalem
* Vluchtelingen
* Demografie
* Etnische zuivering
* Zionisme
* Anti-Zionisme
* Boycot IsraŽl campagnes
* Initiatieven voor vrede en verzoening
* United Civilians for Peace
* Verenigde Naties
* Mythes en beeldvorming
* Palestijns Gevangenendocument 2006
* Column Simon Soesan
* Reisverslag IsraŽl 2007
* Het zijn net mensen - recensie & repliek
* Krantenonderzoek NRC conflict IsraŽl-Palestina
* Berichtgeving IsraŽl door NOS Journaal
* Dries van Agt over IsraŽl en de Palestijnen
* Recente artikelen IsraŽl-Palestina
* Oudere artikelen IsraŽl-Palestina
* Landkaart van IsraŽl - Palestina


Background Articles in English:

* Amnesty International Report on Gaza War
* History Arab-Israeli Conflict
* Boycott Israel campaigns
* Boycott Israel?
* Christian Zionism
* Dutch Media: Study of NRC Handelsblad
* Dutch Media: NOS Journaal Study
* Israel 1948 War of Independence
* Israel 1948 War of Independence Timeline
* History of Anti-Semitism
* Israel
* Israel Boycott?
* Jew!
* Palestine: Ethnic Cleansing
* 6 Day War
* Six Day War Timeline
* Zionism - Definition and History
* Zionism: History of Zionism & Israel
* Zionism and its Impact


Eerdere IMO Blogs.
Voor volledige lijst zie:
IMO Blog Archief


October 2014 September 2014 August 2014 July 2014 June 2014 May 2014 April 2014 March 2014 February 2014 January 2014 December 2013 November 2013 October 2013 September 2013 August 2013 July 2013 June 2013 May 2013 April 2013 March 2013 February 2013 January 2013 December 2012 November 2012 October 2012 September 2012 August 2012 July 2012 June 2012 May 2012 April 2012 March 2012 February 2012 January 2012 December 2011 November 2011 October 2011 September 2011 August 2011 July 2011 June 2011 May 2011 April 2011 March 2011 February 2011 January 2011 December 2010 November 2010 October 2010 September 2010 August 2010 July 2010 June 2010 May 2010 April 2010 March 2010 February 2010 January 2010 December 2009 November 2009 October 2009 September 2009 August 2009 July 2009 June 2009 May 2009 April 2009 March 2009 February 2009 January 2009 December 2008 November 2008 October 2008 September 2008 August 2008 July 2008 June 2008 May 2008 April 2008 March 2008 February 2008 January 2008 December 2007 November 2007 October 2007 September 2007 August 2007 July 2007 June 2007 July 2007 June 2007 May 2007 April 2007 March 2007 September 2007 February 2007 January 2007 December 2006 November 2006 2006 November 2006 October 2006 September 2006 August 2006 July 2006 June 2006 May 2006 April 2006 March 2006 February 2006


FREE EMAIL SUBSCRIPTION
Subscribe to
ZNN
email newsletter for this site and others

Powered by groups.yahoo.com

Onderzoek NOS berichtgeving over Israel en Gaza Oorlog

IMO Blog, 2009

Ik heb mij al vaker geŽrgerd aan de berichtgeving van de NOS. Tijdens de Gaza Oorlog werd er bijna alleen vanuit Gaza bericht, en eindeloos konden Palestijnen vertellen dat IsraŽl vooral onschuldige Palestijnen had getroffen en Hamas nauwelijks was geraakt. Van allerlei incidenten werd steeds alleen of voornamelijk de Palestijnse versie gegeven, zoals de zogenaamde beschieting van een UNRWA school waarbij meer dan 40 doden, onder wie veel vrouwen en kinderen, zouden zijn gevallen, de beschieting van een ander VN gebouw, de beschieting van een Palestijnse familie waarbij tientallen onschuldige burgers omkwamen, de beschieting van moskeeŽn en een TV station.


In veel gevallen bleek dat er vanuit of van nabij die plaatsen op het IsraŽlische leger was geschoten of raketten op IsraŽl werden afgevuurd, en in sommige gevallen bleek het hele verhaal onjuist, zoals bij de UNRWA school. De VN bleek niet altijd de zo betrouwbare bron die het volgens de NOS en veel andere media is. De IsraŽlische versie van het gebeurde, of IsraŽlische schattingen van aantallen doden, werden niet gegeven.

Ook was er nauwelijks aandacht voor de manier waarop Hamas opereerde, voor haar cynische gebruik van de burgerbevolking, het feit dat het leiderschap zich schuilhield onder het Shifa ziekenhuis, de moskeeŽn die vol explosieven waren gestopt en de situering van militaire posities van Hamas vlakbij burgerdoelen als scholen en moskeeŽn. Daarvan zijn verschillende luchtfoto's vrijgegeven, zoals van het schuilen achter burgers en het misbruik van ambulances ook verschillende video's zijn vrijgegeven, maar die werden niet ťťn keer op het journaal getoond. Toen na de Gaza Oorlog steeds meer feiten naar buiten kwamen over Hamas en de executies van vermeende verraders en Fatah leden, het feit dat Palestijnse burgers werden gedwongen hun huis of boerderij aan Hamas strijders ter beschikking te stellen, besloot men niet daar ook eens een reportage over te maken. Tijdens de gehele Gaza Oorlog is er ťťn keer uit IsraŽl bericht over het leed en de angst die de raketten van Hamas veroorzaakten. In de weken voor de operatie besteedde het journaal geen aandacht aan de raketaanvallen, behalve soms in relatie tot IsraŽlische represailles die dan centraal stonden, en de raketaanvallen werden dan ook als reactie op IsraŽlische geweld voorgesteld.

Afgelopen zondag meldde de Jerusalem Post dat volgens een onderzoek van het IsraŽlische leger tweederde van de doden in Gaza Hamas strijders waren:

On Sunday, four full weeks after the fighting ended, the IDF's Gaza Coordination and Liaison Administration (CLA) was finally ready to show The Jerusalem Post its research into the fatalities - information compiled from a variety of sources, notably including Hamas's own media and other open Palestinian sources.

This research contradicts the official Hamas-Gaza government claims, in the course of the fighting and since, that most of those killed were civilians.

Attempting to investigate every fatality, the CLA now has a list of names, ID numbers, occupation/affiliation and circumstances of death for most of the 1,338 Palestinians killed in the course of Operation Cast Lead. (Thirteen Israelis were killed during the fighting - 10 soldiers and three civilians.)

This dossier is not yet complete, but 1,200-plus fatalities have been identified by name, and the Post was shown the dossier that details them. Some 880 have been categorized as combatants or noncombatants, and the ratio is approximately two-to-one - the reverse of the impression created by Palestinian officials during the conflict, and a world away from the Hamas claim that just 48 of its fighters were killed.


Het is niet de eerste keer dat door de Palestijnen gegeven en door de VN en andere hulporganisaties klakkeloos overgenomen dodenaantallen niet bleken te kloppen. Ook na de 'massaslachting' in Jenin in 2002, waar volgens Palestijnse bronnen en de VN meer dan 500 Palestijnen waren gedood, bleek achteraf dat het om een veel lager aantal slachtoffers ging, waarvan het merendeel strijders, en de VN zag zich genoodzaakt haar dodenaantal bij te stellen. En het Palestijnse jongetje Al Dura bleek hoogstwaarschijnlijk niet door IsraŽlisch vuur maar Palestijnse kogels om het leven te zijn gekomen, maar zijn dood en de gemanipuleerde beelden zijn de wereld over gegaan en hebben velen geÔnspireerd tot het plegen van aanslagen. De lijst met voorbeelden is lang, maar de media lijken er niet van te leren.

Yochanan Visser van Israel Facts onderzocht de berichtgeving van de NOS over de oorlog in Gaza en bracht gisteren de resultaten naar buiten. Deze komen overeen met mijn waarnemingen en klachten. Hieronder een samenvatting van het onderzoek, en op de website van Israel Facts is het gehele onderzoek te lezen.

Een voorbeeld van bijzonder manipulatieve berichtgeving betrof de dood van drie dochters van de Palestijnse arts Izzeldin Abu Elaish. De NOS liet daarbij beelden zien van de IsraŽlische televisie, waar hij net berichtte over de situatie in Gaza (dit deed Abu Elaish geregeld, en de mensen in IsraŽl kregen dan ook dagelijks beelden uit Gaza te zien), toen zijn huis werd getroffen en zijn drie dochters dodelijk gewond raakten. De IsraŽlische presentator was aangeslagen en vocht tegen zijn tranen, maar dat werd niet getoond. Nadat men liet zien dat hij, volgens de NOS 'per hoge uitzondering' een ambulance kon regelen en de man en zijn dochters naar IsraŽl zou halen, werden beelden getoond van boze IsraŽli's die Abu Elaish verweten dat er vast terroristen in zijn huis waren geweest. Daarbij vermeldde Sander van Hoorn dat Abu Elaish niet op enig mededogen in IsraŽl hoefde te rekenen.Later zei van Hoorn in Pauw en Witteman dat er in IsraŽl totaal geen compassie was voor de Palestijnen in Gaza, en in een uitzending van het NOS journaal over de berichtgeving door de IsraŽlische TV werd beweerd dat deze nationalistisch was en slechts een 'clean' beeld van de verwoestingen in Gaza liet zien, waardoor zoveel IsraŽli's achter IsraŽls offensief zouden staan.

In werkelijkheid was er veel medeleven met Abu Elaish en heeft hij IsraŽli's op de TV zelfs bedankt daarvoor. Er waren en zijn verschillende initiatieven ontplooid om de bevolking in Gaza te helpen, door spullen te brengen en door een groep Gazanen naar IsraŽl te halen. Ook zijn honderden Gazanen in IsraŽlische ziekenhuizen behandeld. Ik was in eerste instantie verbaasd toen ik over deze zaken las, maar de berichten bleven komen, en dat was niet alleen van een paar verstokte vredesactivisten.

Het is zeer kwalijk dat niet alleen een onvolledig, maar een ronduit onjuist beeld is geschetst van deze zaken, en de IsraŽli's als bloeddorstig, nationalistisch en zonder enige medemenselijkheid worden afgeschilderd door onze publieke omroep.

Ratna Pelle

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Onderzoek naar NOS journaal rapportage oorlog Hamas vs. IsraŽl 24-12-2008 t/m 24 -01-2009
http://www.israelfacts.eu/03c1989ac60b34213/03c1989af207bce14/index.php

Uitgevoerd door stichting Waarheid Accuratesse Authenticiteit Reportages (WAAR) en Israel-Facts monitorgroep.

Het onderzoek vond plaats in de periode 24 december 2008 t/m 24 januari 2009, aanleiding voor het onderzoek was het vermoeden dat belangrijk- en essentieel feiten materiaal niet terug te vinden was in de verslaggeving door NOS Journaal.

We toetsten de berichtgeving van de NOS aan de eigen NOS journalistieke code en analyseerden de uitzendingen op feiten materiaal, taalgebruik, beeldmateriaal en de montage van beelden, selectie van beelden en onderwerpen, en tot slot repeterende thema's.

De berichtgeving van de NOS werd voorts vergeleken met andere TV nieuws shows waaronder de ARD en ZDF in Duitsland en Arutz 1 en Arutz 10 in IsraŽl. Laatst genoemde TV stations zonden dagelijks gemiddeld drie uur durende nieuwsshows uit waarin alle aspecten van oorlog, inclusief alle ontwikkelingen in Gaza aan de orde kwamen.
Verder onderzochten we de wijze waarop NOS omging met klachten en met het verstrekken van feiten die vooraf of achteraf hadden kunnen worden gebruikt om tot een feitelijke berichtgeving te komen.

Conclusie van ons onderzoek was dat de NOS stelselmatig op alle genoemde onderzoekspunten niet aan haar eigen code voldeed ; op tal van punten de kijker essentiŽle informatie onthield en in vele gevallen selectief en soms zelfs manipulatief te werk ging in haar taak als primaire nieuwsbron in Nederland.

Per onderdeel van ons onderzoek een voorbeeld van onze bevindingen:

Feiten en Onjuistheden:

Al voor het begin van de IsraŽlische actie in Gaza meldde de NOS een incident op de grens van Zuid IsraŽl dat uiteindelijk de directe inleiding vormde tot de oorlog. Hamas plaatste op 23 december 2008 een bom naast de grensweg waarop IsraŽlische voertuigen patrouilleren waarop het IsraŽlische leger het vuur opende op de Hamasleden. De NOS berichtte in haar reportage over de 60 raketten die Hamas op 24 december afvuurde op IsraŽlische steden en meldde: " de raketbeschietingen waren een wraakactie op een IsraŽlische offensief gisteren waarbij 3 Hamas strijders om het leven kwamen". Het zal duidelijk zijn dat dit een onjuiste weergave van de feiten was.

Suggestief Taalgebruik:

In zijn reportage van 29 december verteld Sander van Hoorn de kijker dat het grensgebied met Gaza nu afgesloten is door het IsraŽlische leger, hij noemt de door het leger opgegeven reden van veiligheid "onzinnig" en zegt daarop dat "het eerder zo is dat men geen pottenkijkers wil". Op 22 en 24 december vonden in deze bufferzone sluipschutter incidenten plaats waarbij Hamas op in de zone aanwezige burgers schoot. Daarnaast was de maatregel ook van kracht voor IsraŽlische burgers en zelfs voor de landbouwers in het gebied, die daardoor tonnen schade opliepen.

Beeld en montage: In een reportage op 17 januari laat het NOS journaal een reportage zien die men overnam van Arutz 10 in IsraŽl, in de reportage zagen de Nederlandse kijkers de Arutz 10 reporter Eldar die sprak met de Palestijnse arts Izzildin Abul Al Alaish in Gaza (iets dat Arutz 10 regelmatig deed), op het moment dat het huis van de arts getroffen werd door een granaat van de IDF. Daarbij kwamen drie kinderen van de arts om, Eldar regelde nog tijdens de uitzending IsraŽlische hulp voor de arts.

De NOS monteerde de beelden van Eldar zo, dat de kijker niet de fragmenten zag die lieten zien dat de man hevig geŽmotioneerd was en tegen zijn tranen vocht.

Het vervolg van de NOS reportage maakte het waarom hiervan duidelijk. Het commentaar meldde dat Eldar direct de studio verliet om hulp te regelen voor de arts en dat bij wijze van hoge uitzondering de grens openging voor de gewonde kinderen van de arts, en even verderop meld de NOS dat de arts bij aankomst in het ziekenhuis ook al niet op mededogen hoefde te rekenen. Beide opmerkingen waren onjuist; de ZDF in Duitsland zond in haar nieuwsuitzending een reportage uit waarop Palestijnse kinderen te zien waren die op dat moment in IsraŽlische ziekenhuizen werden verpleegd (waaronder uit Gaza), en mededogen kreeg de arts in grote mate in IsraŽl, vele IsraŽli's stuurden hem SMS berichten met steunbetuigingen. Iets waarover hij later op Arutz 10 zijn dank uit sprak aan het IsraŽlische publiek.

Selectie van beelden en onderwerpen:

In de uitzending van 6 januari van zowel het acht uur als het tien uur journaal werd de IsraŽlische versie van de aanval ďopĒ de VN school in Jabalyah uit de uitzending gelaten. Wij weten zeker dat de NOS beschikte over deze versie van de gebeurtenissen bij die school, omdat we de redactie een uur voor de acht uur uitzending hierover een E-mail stuurden . Ook het feit dat de ARD in Duitsland gelijktijdig in haar Journaal Tagesschau wel de IDF versie van het incident vermeldde bewijst dat deze informatie bekend was en dus door de NOS had kunnen en moeten worden gebruikt.

Inmiddels heeft de VN bekendgemaakt dat IsraŽl de school niet heeft beschoten, de doden vielen op straat in de buurt van de school.

Repeterende thema's:

Een regelmatig terugkerend thema dat met name correspondent Van Hoorn opnam in zijn reportages was de IsraŽlische maatregel geen reporters toe te laten in het oorlogsgebied.

Van Hoorn maakte van zijn mening over deze maatregel geen geheim, en deed het voorkomen alsof het uniek was in de media wereld. Echter ook tijdens de oorlog in GeorgiŽ in 2008 had de pers geen toegang tot het oorlogsgebied, hetzelfde geldt voor de oorlog in Sri Lanka waar de pers ook moet afgaan op rapporten van derden. ARDís Tagesschau had met de zelfde maatregel te maken maar maakte er niet eens melding van.

Op 30 december 2008 legt Van Hoorn uit, in een reportage aan de rand van Gaza, dat hij besloten heeft een Palestijnse cameraploeg te gaan gebruiken voor het maken van reportages in Gaza. Hij zegt zich bewust te zijn van de onbetrouwbaarheid van dergelijke Palestijnse journalisten (ďPalestijnen zijn geneigd tot toneelspel ď), maar deze mensen weten dat ze dat bij hem niet moeten doen. En daarmee zou dan de onafhankelijke rapportage gewaarborgd zijn.

Helaas was er nog iets waarover Van Hoorn zweeg, en dat essentieel is voor de vraag naar de betrouwbaarheid van zijn Palestijnse TV ploeg.

Sinds Hamas aan het bewind kwam in Gaza is de persvrijheid aan banden gelegd en werden vaak incidenten gemeld waarbij te onafhankelijk opererende journalisten (fysiek) werden geÔntimideerd door Hamas. Ook bepaalde Hamas wie wel of niet een perskaart kon krijgen, de unie van Palestijnse journalisten bevestigde dat men dagelijks met bedreigingen te maken had en met censuur.

Ook de Foreign Press Association (waar de NOS ook bij is aangesloten) bevestigde indertijd deze stand van zaken.

Van Hoorn zweeg over dit alles.

Wij bevelen u aan het hele rapport te lezen en de bijgevoegde bijlage met internetlinks te bekijken

Wij zijn tot de conclusie gekomen dat het NOS journaal in tegenstelling tot wat men beweert in de eigen journalistieke code(die u hieronder aantreft), de Nederlandse TV kijker helpt iets te vinden op basis van wat de redactie van het NOS Journaal zelf vindt over het Midden-Oosten conflict.

Uit het onderzoek komt een patroon naar voren dat wij zeer verontrustend vinden. De kijker in Nederland heeft recht op een NOS journaal dat alle feiten van het Midden Oosten conflict belicht en dat die feiten in een juiste context plaatst.

En de kijker heeft recht op Journaal reporters die zich strikt houden aan de eigen journalistieke code

Gezien het hoge tempo waarin het klimaat rond de discussie over IsraŽl in Nederland verslechtert, en gezien de reeds zichtbare maatschappelijke gevolgen daarvan, achten wij de tijd rijp voor drastische verbetering in de taakopvatting en het verantwoordelijkheidsbesef van de Journaal staf . De primaire nieuwsbron voor de Nederlandse burger behoort primair de feiten te presenteren in het nieuws.

Namens stichting WAAR & Israel-Facts monitorgroep

----------------------------


Bijlage journalistieke code NOS Journaal:

De NOS stelt zich, als integraal onderdeel van de publieke omroep, tot doel de primaire informatiebron te zijn op het gebied van nieuws, sport en evenementen, zodat de Nederlandse burger beter in staat is te oordelen over ontwikkelingen in de wereld, en zijn eigen gedrag te bepalen.

De NOS hanteert hierbij de hoogste journalistieke eisen van evenwichtigheid, zorgvuldigheid, betrouwbaarheid, ongebondenheid, pluriformiteit en onbevooroordeeldheid.

De NOS streeft ernaar deze informatie toegankelijk te maken via alle beschikbare media en voor alle maatschappelijke geledingen.

De NOS is vrij in de selectie van nieuws, ze laat zich bij publicatie niet leiden door een ander dan het algemeen belang.

De NOS scheidt feiten en meningen, past hoor en wederhoor toe en vermijdt eenzijdige berichtgeving.

De NOS gaart informatie met een open vizier, journalisten maken zichzelf bekend, betalen informanten niet en beschermen indien nodig hun bronnen.

De NOS discrimineert niet en meldt etnische afkomst, nationaliteit, ras, religie, sekse en seksuele geaardheid van personen en groepen alleen als dat nodig is voor een beter begrip van het nieuwsfeit.

De NOS respecteert de privacy van personen in het nieuws, inbreuken daarop staan in redelijke verhouding tot het belang van publicatie en tot de rol en/of functie van de persoon in het nieuws.

De NOS accepteert embargoís die de kwaliteit van de berichtgeving bevorderen en die niet eenzijdig zijn opgelegd.

De NOS bericht waarheidsgetrouw. Kijkers en luisteraars moeten zich met de door de NOS uitgezonden informatie een reŽel en controleerbaar beeld kunnen vormen van de werkelijkheid.

De NOS behandelt klachten serieus en rectificeert ruiterlijk.

De NOS is een met publieke middelen gefinancierde onafhankelijke nieuwsorganisatie. De NOS hecht aan een transparante werkwijze en legt daarover verantwoording af.

Deze NOS-code is gebaseerd op de missies van de Nederlandse Publieke Omroep en de NOS, op de ĎGedragscode voor JournalistenĒ van de Internationale Federatie van Journalisten (1954/1986), op de ďgedragscode voor Nederlandse JournalistenĒ van het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren (1995) en op de ĎLeidraad van de Raad voor de JournalistiekĒ (2007).


Share |


Reacties: 2 Opmerkingen

op Thursday, 24 December 09, schreef Joe Hill

In grote lijnen waren het dus allemaal leugens die werden verspreid. Ga naar Gaza en kijk naar de puinhopen. De velden zijn verwoest: de palestijnen lagen tussen de bloemvelden met een rode anjer achter hun oor. De dode kippen:Palestijnen hadden zich vermomd als hanen. De burgerslachtoffers van de witte phosphor: het waren cigarettenpeukjes in hun vlees uitgeduwd. Strijders kropen op handen en voeten om niet op te vallen tussen de kinderen of droegen hun kinderen in hun armen als levend schild. En uitendelijk werden beelden van het Getto van Warschau overgenomen om het echt te laten lijken.

op Saturday, 26 December 09, schreef Ratna Pelle

En in Palestina stikt het van de concentratiekampen waar Joodse Gestapo's de Palestijnen dagelijks martelen en bij het ontbijt bloed van Palestijnse kinderen drinken. Get real. In iedere oorlog gebeuren vreselijke dingen, kijk bijvoorbeeld naar de NAVO troepen in Afghanistan die sinds 2007 meer dan 1500 burgers hebben gedood (door toedoen van het Nederlandse leger waren het er al meer dan 100). De Gaza oorlog is begonnen door Hamas met tientallen raketten per dag op Israel. Dan kan je wat terug verwachten.
Het is verbluffend hoe makkelijk sommigen Israel de meest walgelijke misdaden in de schoenen schuiven, overgenomen van Arabische TV zenders of (gefakete) foto compilaties op Stop de Bezetting en andere antizionistische websites, en ondertussen de mond houden over de veel extremere misdaden die Arabische regimes begaan, en de doelstelling en taktiek van Hamas.

IMO Blog Hoofdpagina

IMO Blog Archief


IMO Blog
A view from the Netherlands
by Ratna Pelle

* Volg me op Twitter


Je vind ons ook op:
* Israel & Palestijnen Nieuws Blog
* Israel-Palestina.Info Twitter
* Israel-Palestina.Info Facebook Pagina
* Israel-Palestina.Info Facebook Groep

* Israel-Palestina.Info
* IPI Actueel
* IPI commentaar
* IMO Blog (2e lokatie)
* IPI media
* IPI Opinie
* IPI English



IMO Blog (IsraŽl & Midden-Oosten) bevat mijn opinies over het IsraŽlisch-Palestijnse conflict, het Joodse recht op zelfbeschikking (ook bekend als Zionisme) en het Palestijnse recht op zelfbeschikking. Ik ben een academica uit Nederland. Ik ben actief geweest in diverse linkse bewegingen voor vrede, milieu en derde wereld. Ik ben noch Joods noch Palestijns noch IsraŽlisch noch Arabisch.

© Alle teksten op deze blogs zijn eigendom van de schrijver, en dienen niet zonder toestemming gekopieerd te worden naar andere websites.



IMO Blog contains my thoughts on the Israel - Palestine conflict, the Jewish right to self determination (aka Zionism) and the Palestinian right to self determination, and especially the involvement of Europe with the conflict in the light of it's own history. I am an academic from the Netherlands who has been active in several leftist movements for peace, environment and third world. I am neither Jewish nor Palestinian nor Israeli nor Arab.

© All blogs posted here are copyright by the author, and should not be copied without permission.


BLOGS NL-ISRAEL:
* Ratna.NL - Over IsraŽl en de Palestijnen 2005-2006
* Israel & Palestijnen Nieuws Blog
* Laatste nieuws uit Israel
* Dutchblog Israel (NL/EN)
* Simon Soesan (NL/EN)
* The Crethi and the Plethi (NL/EN)
* IsraNed - Israel nieuws
* Loor Schrijft
* Israel in de Media
* Trouw Israel Monitor

AMI ISSEROFF & CO:
* MidEastWeb Log on Middle East peace (2002-2011)
* ZioNation - Progressive Zionism & Israel Web Log (2006-2010) / Zionism and Israel News (2010-2011)
* Israel: Like this, as if (2007-2009)
* Middle East Analysis (2007-2011)

OTHER BLOGS ISRAEL:
* AP Israel Watch
* Blue Truth
* CiF Watch (Guardian)
* Daled Amos
* Dry Bones cartoons
* Dvar Dea from Israel
* Elder of Ziyon
* FresnoZionism.org
* Haifa Diary
* Israel Proud
* A Liberal Defence of Israel
* Meretz USA Weblog
* Amir Mizroch - Forecast Highs
* Neville Teller's A Mid-East Journal
* Normblog
* Philosemitism
* Point of no return (Middle East's forgotten Jewish refugees)
* Pro-Israel Bay Bloggers
* Ray Cook (Israel, Zionism and the Media)
* Realistic Dove
* Simply Jews
* Unplugged Mike
* Yaacov Lozowick's Ruminations
* Z-Word Blog @ The Propagandist

WEBSITES ISRAEL:
* CIDI
* Cijo - Voor Israel, Voor Vrede
* Christenen voor Israel
* Engage (GB)
* Etsel over Jodendom & IsraŽl
* Israel Facts (NL)
* IsraŽl-Informatie linkpagina (NL/EN)
* IsraŽl-Palestina Info (NL/EN)
* Likoed Nederland
* MidEastWeb - Middle East News/Views
* Maurice Ostroff - Second Thoughts
* Missing Peace (NL)
* Peace With Realism
* VECIP - Vrije Encyclopedie Conflict IsraŽl-Palestina
* WAAR media werkgroep Israel
* Zionism & Israel
* Zionism On the Web

DIVERSE ONDERWERPEN:
* Brassť Sittard - Van linkse politiek tot Joodse genealogie
* Sittard Web Log - "politieke, sociale en groene berichten"
* At the back of the hill
* The Euston Manifesto
* The IgNoble Experiment
* Jeff Weintraub, Commentaries and Controversies
* Keesjemaduraatje
* Het Verraad van Links (Carel Brendel)
* Verbal Jam (NL)
* Zin en Rede
* SEO - Search Engine Optimization

NIET MEER GEUPDATE:
* Christians Standing With Israel - Blog
* IreneLancaster's Diary (on Aliyah, Judaism, Zionism and Politics)
* Jewish State
* Octogenarian
* Ratna's Review on Israel, Zionism and Peace (2005-2006)
* Sanda & Israel
* Z-Word Blog, Views on Zionism

RSS V 1.0
RSS V 2.0

FREE EMAIL SUBSCRIPTION
Subscribe to
ZNN
email newsletter for this site and others

Powered by groups.yahoo.com

IMO Blog - Israel & Midden-Oosten

© Alle teksten op deze blogs zijn eigendom van de schrijver, en dienen niet zonder toestemming gekopiŽerd te worden naar andere websites.

All entries copyright by the authors and or Zionism-Israel Information Center. Please forward materials by e-mail with URLS. Other uses by permission only.